De laatste tijd duiken er op het internet verschillende foto's op van een nieuwe wielmaat waarmee de renner van van Scott-swisspower hun wedstrijden afwerken. De afmetingen van deze wielen liggen ergens dus 26" en 29" en zijn eigenlijk per toeval onstaan. Wij hadden de kans om even te praten met Richard Nieuwhuis, eigenaar van Dugast en zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze wielmaat..
Om even samen te vatten, tegenwoordig zijn er vier verschillende wielmaten in omloop: 57 cm wat als 26 inch beschouwd wordt, 57.5 cm wat een triatlon maat is (650A). 58.5 cm (650B) en 59.4 cm (650C). Tegenwoordig is ook bij de bandenfabrikanten verwarring alom over wat deze maten juisten betekenen, en is het best dat er een betere standarisatie komt. Om jullie een voorbeeld te geven; Schwalbe heeft een 650B band gemaakt, althans dat denken ze toch, maar deze is niet voor een 650B wiel maar op de maten van een 650C wiel ontworpen. Uiteraard problemen alom bij gebruik en montage ....
De "Scott" wielmaat, die nog geen eenduidige naam heeft, is eigenlijk per toeval onstaan door de fabrikant van velgen, hij heeft de 650B maten verwisseld. De velgenfabrikant had namelijk de radius van de rand meegenomen in de afmetingen waardoor het geheel 1.5 cm hoger werd. Hierdoor is de velg 60 cm hoog. Deze afmeting valt dus net tussen 26" en 29". Omdat Scott er wel iets in zag, zijn ze aan het expirementeren gegaan. A. Dugast zorgde voor de nodige banden en vervolgens zijn ze samen met de renners van het Swisspower-team, uiteraard met aangepast frame, gaan testen in zonnige oorden. Als ultieme test heeft Scott een vergelijking gedaan tussen de drie verschillende wielen en kwam het nieuwe wiel als winnaar uit de bus, dit werd nadien ook bewezen met een overwinning in Wereldbeker wedstrijd. De nieuwe wielmaat heeft eigenlijk nog geen echte naam, in principe zou het wiel 650D kunnen gaan heten of gewoon 650, waarbij de eerste 6 verwijst naar de afmeting van 60 cm.
Wegens de toenemende wielmaten en wildgroei van nevenmaten en vooral het gebrek aan standaardisatie moeten er dringend goede afspraken komen want anders wordt het echt een warboel en gaan de grote onderdeel fabrikanten afhaken. Want zomaar even 3-4-5 ... verschillende wielmaten, banden, frames uitbrengen als fabrikant kost een hoop geld en vooral een hoop verwarring. En de grote vraag is nog maar of de consumenten dit kunnen en willen volgen.
Ook dit nog even meegeven:
29" is al meermaals aangehaald als marketing, maar het is ook effectief pure marketing ! Het wiel is 28" maar twenty-eight, tja, dat klinkt nu eenmaal niet zo lekker als twenty-nine. Het verhaal van 29" is met banden etc. klopt niet, de maat slaat op de afmeting van de velg !
Met dank aan Scott-Swisspower en Richard Nieuwhuis voor tekst en uitleg.
Dirk Coenen
Kristof Jannsen
www.mountainbike.be