Wednesday, December 5, 2012

Tune Smart Foot test

 
Tune Smart Foot mtb

 

Dit crankstel is ontstaan tussen een samenwerking van twee Duitse bedrijven, Tune en B.O.R, met als doelstelling één crank te ontwerpen dat compatibel is met alle bracket standaarden.
Dit crankstel is zo gemaakt dat het op ieder frame kan werken, enkel de lagers zijn aangepast. Het crank weegt ongeveer 670gram, afhankelijk van de armlengte en type van spider. Het is beschikbaar in alle kleuren die Tune in zijn assortiment heeft. Ook de spider kan in deze kleuren geleverd worden en het mixen ervan is ook mogelijk.

 





 

Ons crankstel is voorzien van een triple spider en Tune tandwielen en hebben nu reeds een goede 1500km gediend op onze test bike. Over de tandwielen kan ik kort zijn; licht, duurzaam en schakelen gaat zeer vlot.

De montage van het crankstel is zeer simpel, mits de juiste tool ! Je hebt namelijk een inbus sleutel nodig van 17mm om je crank arm vast te zetten op de as. Dit is momenteel het enige nadeel dat ik heb gevonden aan het crankstel. Daarnaast heb je de 17mm sleutel ook nodig om je bsa cranklagers te monteren.

Na het monteren van het crank heb ik wel de voorderrailleur opnieuw moeten afstellen, door de kleine Q factor dan mijn XTR crankstel kreeg ik mijn ketting niet meer op het kleinste blad. Dus een kleine Q factor dan het top crank van Shimano, dit moet gewoon goed zijn!

 

De traparmen zijn een knap staaltje van CNC freeswerk en zijn voldoende stijf, zowel in de traprichting als loodrecht op de armen. Ook na 1500km geen defecten of slijtage merkbaar. De anodisatie is ook van goede kwaliteit en kan tegen de nodige krassen en steenslag. Het logo is gelaserd wat de duurzaamheid ervan ten goede komt.

 
Wat met de lagers ? Na een goede 1000km heb ik het crankstel gedemonteerd om de lagers (bsa) opnieuw te voorzien van olie en vet. Dit was toch nodig want je voelde dat de lagers “droog” liepen, wel als opmerking geven dat ze enorm veel modder voor de kiezen hebben gekregen. Nog een kleine tip: Monteer de oranje dichtingen in de omgekeerde richting, dit zorgt ervoor dat je een betere afdichting krijgt dan bij de “normale” montage.

Positief:

-         Gewicht en stijfheid is top

-         Exclusiviteit en customized gehalte

-         Met alle types van bracket compatibel

 

Negatief:

-         Inbus 17 nodig voor montage

-         Hoge kostprijs

Besluit:

Het crankstel is prijzig in aankoop maar je kan er dan ook jaren/kilometers plezier aan beleven. Koop je een ander frame met een andere standaard ? Geen probleem, voor ieder type bracket zijn er lagers beschikbaar ! Wil je van triple naar duo en omgekeerd, enkel de spider aanpassen en klaar. In de toekomst komt er zelfs een fatbike-as op de markt waarmee je hem fatbike/DH compatibel kan maken.

De levensduur is top, de afwerking zeer hoog, stijfheid en Q-factor zijn top en je kan het crank volledig aanpassen en bestellen in de kleur die jij wil. Exclusiviteit alom !